Je kent jouw kind echt wel.
En toch is er iets wat continu triggert tussen jullie.
Geven en nemen, controle en vertrouwen, terwijl je steeds meer loslaat gaat dat steeds op en neer.
Soms kost het bakken met energie, en dan ben je weer apetrots op de gezette stappen.
Lessen meegeven en krijgen.
Eerst is het natuurlijk belangrijk om jouw eigen wijsheid te herkennen.
Ik merk steeds vaker dat de vrouwen die bij me komen, komen met klachten dat ze vast lopen op het werk.
Ze hebben last van de regels en hokjes waaraan ze zich moeten houden.
Voor wie ze begeleiden (klanten of leerlingen), voor henzelf en voor de kinderen die voor hun gevoel niet gezien worden. De last dat je kind met al zijn mooie talenten niet gezien wordt is groot.
Het doet bij je kind veel in het zelfvertrouwen, voelt zich niet goed genoeg. En het baart jou zorgen dat je steeds weer moet zoeken naar speciale hulp. Als die eigenheid er nu meer mocht en kon zijn…
En dat kan!
Het begint bij jou. Hoe meer jij jouw eigen wijsheid herkent en erkent, hoe meer je ook jouw kind kunt begeleiden dit bij zichzelf te herkennen.
Realiseer je eens wat dat doet met het vertrouwen in zichzelf, hoeveel het dan gaat stralen.. en hoeveel meer ontspannen jij dan leeft!
Zelf ervaar ik het in de gesprekken met de school de afgelopen weken ook.
Bij de jongste in groep 7, waar de juf al rustig polst welke indruk er is voor het adviesgesprek wat later volgt. Mijn dochter weet dat we de waarde niet zien in hoger opgeleid of lager opgeleid. De waarde van de goede school is die school die goed voelt, waar je met plezier naar toe wilt, waar je zin hebt (en dus energie voelt) om te mogen groeien en ontdekken. De juf dacht te horen welk niveau er verwacht werd, maar mijn dochter vertelde trots welke school wel en welke niet goed voelde. Niveau?
Nee, de vibe in school, is wat oprecht voor haar telt. En zo trots als ze dat zegt, steun ik dat volledig!
Bij de oudste hebben we gesprekken over zijn toekomst. Tenminste, zo groot wordt het gebracht. Er ontstaat keuzestress over welke vakken er gekozen moeten en kunnen worden. En in al die stress bestaat ook het vertrouwen dat het goed komt. Maar het geeft me last.
Als moeder wil je dat jouw kind gezien wordt, met alle goede en uitdagende kanten, helemaal. Ik snap hem (ook met de puber zoektocht die intern raast 😉), maar het lijkt wel of de docenten, werkend in een onderwijssysteem hem niet snappen. Ik begrijp allerlei redenen van werkdruk, grootte van klassen, uitval, verslaglegging enzovoorts, maar toch.. de kern lijkt mij dat ze de leerling willen zien en begeleiden. Hoe frustrerend moet dat zijn, als je daar niet aan toe komt als docent.
Maar goed, als moeder merk ik mijn last. Vanuit familiesystemen en human design is het wel enorm belangrijk om dan na te gaan waar ik het best aan doe. Soms is de last die ik merk namelijk vooral mijn last. Deze kan bij mij zijn gevoed uit mijn ervaringen op de Havo, of andere ervaringen waarin ik niet gezien werd/ mezelf voorbij liep.
Waarom wil ik het Human Design van mijn kind kennen, ik ken ze toch?
Vanuit mijn human design kijk ik ook op mijn unieke manier naar mijn kind, dus ook die blik is van belang.
En natuurlijk niet onbelangrijk. Vanuit Human Design begrijp ik ook hoe de energie bij mijn kind stroomt.
Ook al is hij ook Projector net als ik, de energiecentra, poorten (ofwel Gene Keys) en kanalen zijn compleet anders. Zijn energie werkt dus ook anders. Met een drukcentrum gedefinieerd ervaart hij uit zichzelf meer waar hij adrenaline van krijgt, en dus ook wat er gebeurd als hij die poorten minder benut.
Door dat ik zijn design ken en begrijp, kan ik hem aanmoedigen/bevragen/steunen / erkennen / vertrouwen geven en in zichzelf helpen herkennen, waardoor hij groeit. Op zijn manier, niet die van mij ;-)
Ik blijf het fascinerend vinden dat een model (Human Design met bijbehorende Gene Keys), wat in begin voelde als hogere wiskunde, zo veel inzichten mee geeft over hoe de energie in het lichaam werkt.
Tijdens therapeutische sessies (zowel live als online) zie ik steeds vaker welke inzichten uit Human Design gekoppeld aan de fysieke klacht zijn, en vooral hoe de oorzaak serieus genomen kan worden.
Hoe kun je jouw Human Design begrijpen en gaan leven?
Als je merkt dat je eigenlijk niet echt jezelf bent, te vaak moppert, weinig energie en voldoening hebt, dan nodig ik je uit om een afspraak te maken voor een Ontdekgesprek. In dat gesprek bespreken we wat voor jou de beste stap zou zijn. Je kunt met 1:1 begeleiding en praktische tools voor thuis gaan ervaren hoe jij snel verschil merkt aan de eettafel. Dit doe ik in het programma Stralend Jezelf Zijn in 2 maanden.
Stap voor stap kun je hierin ook zelf meer ontdekken. De Masterclass over Human Design kan je enorm helpen.
Mocht je echt meer willen weten, dan ben je welkom om je voor een reading aan te melden. In een uur geef ik je jouw persoonlijke lessen en inzichten over jouw design. Je ontvangt de opname, zodat je deze ook later weer terug kunt kijken.
Reactie plaatsen
Reacties