6 Tips voor werken met meer aandacht

Heb je dat ook wel eens, dat gevoel van geleefd te worden door van alles om je heen wat ‘moet’? Op het werk is het druk, de werkzaamheden komen er automatisch bij. Ook thuis het kost moeite om de agenda leeg te houden. Ondertussen doe je een heleboel, maar voelt het nog goed om die dingen te doen?


De cliënten blijven maar bellen. Mantelzorgers of behandelaren lopen steeds binnen voor een korte vraag. Jouw collega’s hebben even jouw hulp nodig. Zo ook buiten het werk. Je volgt Facebook, Linkedin, Instagram, what’s app en de mail. De telefoon blijft je herinneren aan nieuwe signalen geven, je reageert zo snel mogelijk. Zo vliegt de tijd voorbij, maar voelt het aan het eind van de dag eigenlijk wel goed?

Ik merkte laatst weer eens dat ik het meest mezelf kan blijven door juist de tijd ook bewust voor ontspanning te nemen. Het klinkt logisch en normaal. Toch denk ik dat ik hierbij wel wat tips heb die ook anderen kunnen helpen dicht bij zichzelf te blijven.


Praktische tips

  1. Neem iedere dag een moment waarop je bij jezelf nagaat waar je blij van werd die dag.

    Dat hoeft niet groter te zijn dan het is. Soms heb je een bewust moment nodig om even na te gaan waar je nu echt blij van werd vandaag. Welk klein moment, komt in je op?
    Bijvoorbeeld samen bij het avondeten, als deze nog gezamenlijk is, even benoemen wat het leukst was wat je vandaag hebt meegemaakt. “die oprechte glimlach die die mevrouw op haar gezicht kreeg, terwijl zij zo verdrietig is de laatste tijd”. “dat schouderklopje van de collega, die jou echt even ontmoette tussendoor”. “dat moment waarop je even toch iets langer de tijd nam om rustig te luisteren naar de ander”

  2. Pak de tijd om te ontspannen en te voelen hoe het gaat.

    Gelukkig heeft ieder zijn eigen manier om te ontspannen. Zowel binnen als buiten het werk heb je het nodig dit moment regelmatig te pakken. Zo lang je maar afstand neemt van waar je druk mee was. Juist bewust even anders zorgt voor een verfrissing zodat je weer kunt opladen. Uit onderzoek blijkt dat je met enkele minuten na iedere 1,5 uur een enorm effect creëert op de wijze waarop jouw eigen lichaam zich ontspant / herstelt/ gezond blijft.
    Een kop koffie, even een muziekje opzetten, zorgen met humor. Een wandeling, een boek, puzzelen, sporten, tuinieren, een afspraak met anderen...

  3. Creëer momenten om even niet gestoord te worden. (op het werk)

    Het klinkt onmogelijk voor mensen die werken op een kleinschalige woonvorm. Toch is het van belang te bedenken dat je 3x zoveel werk kunt verzetten als je dit ongestoord kunt doen. Het kost je 3x zoveel minder moeite en energie, en gaat 3x sneller. Zorg dat je zelf voor ogen hebt wat je wilt doen. Creëer vervolgens op het beste moment ontspanning / afleiding voor iedere bewoner. Of vraag buren om korte hulp, die jij later wellicht terug kunt geven. In 30 minuten ongestoord werken kun je veel bereiken. De tijd die het jou oplevert, kun je weer bij de bewoners zijn. Op grotere afdelingen kun je de pieper even afgeven aan een ander. Het werk wat jij moet doen, moet immers ook gedaan. En zo levert het jullie beiden meer waarde op voor de cliënten.

  4. Pas je telefoongebruik aan. (thuis, en wellicht op het werk)

    Leg deze regelmatig weg. Stel de telefoon zo in, dat je niet alle momenten van binnenkomende berichtjes wordt verleid om deze op te zoeken. Zorg dat je niet alle signalen continu hoort, zodat je de prikkel om het te laten gaan zonder moeite kunt onderdrukken. Als het mogelijk is, neem je voor op gerichte tijden de mail / social media te checken, en hoeveel tijd je hiervoor wilt nemen. Vooral dat laatste klinkt bizar, maar door je bewust te zijn van de tijd hierbij, kun je ook bewuster zijn om te merken dat je eigenlijk nog wat anders wilde doen.

  5. Hulp uit omgeving

    De meeste mensen vragen niet graag hulp. We groeien immers op in een cultuur van ‘dat kun je toch gewoon zelf wel’. Toch kan het zeker helpen om mensen uit jouw omgeving, jouw gezin, vrienden of familie te vragen om hulp. Hulp voor die gerichte ontspanningsmomenten. Of juist de hulp te vragen bij het werk, bij jouw directe collega’s of leidinggevende. Denk hierbij aan verschillende soorten hulp; Hulp om het werk weer te overzien, om grip te krijgen op het werk, of om die ene moeilijke klus samen te klaren.

  6. Vier de successen.

    Als nuchtere Hollanders gaan we vaak voorbij aan het succesje wat we bereikt hebben. Het was spannend, moeilijk of bijna onhaalbaar. Maar als het dan toch bereikt is, dan vinden we het normaal dat we dit hebben bereikt. Door vaker stil te staan bij de eigen bereikte successen, word het veel leuker. Je mag trots zijn op wat je bereikt hebt, ook al weet je dat je nog meer wilt bereiken.
    Het leukste is dit als je samen met collega’s stil staat bij wat je bereikt hebt. Bijvoorbeeld dagelijks bij afronden van gezamenlijke werkzaamheden of overdracht naar de volgende dienst. Zoals een verzorgende me laatst met trotse glimlach vertelde: “door deze evaluaties ben ik meer bezig met mijn echte werk en zien we samen veel beter wat we al bereikt hebben”

Dichter bij jezelf komen of blijven, gaat niet meteen. Ook dit gaat met vallen en opstaan. Als je de aandacht aan jezelf geeft, creëer je daarmee veel meer waarde voor jezelf en anderen. Vanuit Puur Verbinding wensen we je met veel plezier veel waarde toe!

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.